Kilka rzeczy, których nie wiesz o Nike
dodał: Sylwester,2018-05-21

Amerykańska firma, której przed laty udało się przełamać hegemonię Adidasa i Pumy na rynku obuwia sportowego, jest powszechnie znana. Ma jednak swoje osobliwości, o których nie wszyscy wiedzą. W tym tekście znajdzie się wyjaśnienie kilku z nich.

Nazwa i logo

Firma została założona w 1964 roku pod nazwą Blue Ribbon Sports. Phil Knight był lekkoatletą, a Bill Bowermann jego trenerem na uniwersytecie w Oregonie. Obaj młodzi ludzie zaczynali od sprzedawania obuwia sportowego japońskiej marki Onitsuka Tiger (dziś: Asics)… z bagażnika samochodu. W 1971 roku nadszedł czas na zmianę nazwy. Miała początkowo zostać zmieniona na Dimension 6 – tak chciał założyciel firmy Phil Knight. Na pomysł wykorzystania imienia greckiej bogini zwycięstwa wpadł jednak pierwszy zatrudniony w firmie człowiek, niejaki Jeff Johnson. Podobno mu się przyśniła.

Charakterystyczne logo Nike to nic innego jak jedno ze skrzydeł bogini. Kosztowało zaledwie 35 dolarów: tyle otrzymała za nie 28-letnia studentka, która je zaprojektowała. Firma wykazała się wdzięcznością po latach: autorka logo znanego jak żadne inne na świecie dostała prezenty w postaci złotego pierścienia z owym skrzydłem oraz pakietu akcji wartego w chwili przekazania ok. 600 tys. dolarów.

Do 2014 roku niejasne było, jak należy wymawiać słowo „Nike”: tak jak „Mike”, czy może zgodnie z regułami angielszczyzny, a więc [najki]. Dwaj brytyjscy studenci marketingu nie wytrzymali jednak i napisali do Phila Knighta, przytaczając obie możliwe wersje wymowy i prosząc o rozstrzygnięcie. Szef Nike nie był wylewny: odpowiedział, zakreślając prawidłową wersję i odsyłając tak zmieniony list do nadawców. Teraz wszystko jest jasne: [najki].
 

Morderczy slogan

Legendarny slogan „Just do it” stworzyła dla Nike agencja reklamowa Wieden+Kennedy w 1988 roku. Jak przyznał jeden z jej właścicieli, inspiracją były dla niego słowa „Let’s do it”, wypowiedziane tuż przed śmiercią przez skazanego na rozstrzelanie i straconego w 1977 roku Gary’ego Gilmore’a. Skazańcy w Utah mieli wtedy do wyboru śmierć przez powieszenie i rozstrzelanie. Gilmore wybrał to drugie, ponieważ dwie jego ofiary były mormonami, a ci wyznają zasadę „pokuty krwi”: zabójca musi za zbrodnię zapłacić krwią, a ta powinna dotknąć ziemi.
 

Nike i Mike Jordan

Legendarna linia obuwia sportowego Nike Air Jordan, dostępna także w polskim sklepie https://1but.pl/nike, powstała w 1985 roku. Kolejne modele trafiają do sprzedaży wyłącznie w soboty. Dlaczego? Żeby marzące o takich butach dzieciaki nie chodziły na wagary, by ustawiać się od rana w kolejkach pod sklepami.

Air Jordan to pierwsza w historii kolekcja sygnowana nazwiskiem sportowca. Zrodziła się w bólach: gdy Mike Jordan po raz pierwszy zagrał w tych butach w lidze NBA, komisarz ligi uznał, że nie pasują one do jednolitych strojów klubu i zakazał Jordanowi wkładania ich na kolejne mecze. Ten nie podporządkował się, za co nałożono na niego 5 tysięcy dolarów kary. Za każdy z 82 meczów, czyli łącznie 410 tysięcy USD. Nike wzięła te koszty na siebie – i nic dziwnego, skoro w ciągu roku przychód ze sprzedaży Air Jordan wyniósł 130 milionów dolarów. 



powrót

Pierwsza internetowa kwiaciarnia w Ciechanowie!
Bliska osoba ma urodziny, a Ciebie nie ma w pobliżu? Zostało mało czasu do uroczystości, a Ty nadal nie masz…
Trzy najważniejsze skutki wdrożenia systemów telematycznych
Telematyka, w zależności od konfiguracji konkretnego systemu, może dać organizacji różne korzyści

czytaj więcej
Jaka reklama internetowa dla małej firmy?
Wybór reklamy powinien być ściśle określony zarówno pod względem budżetu, jak i zakresu jej oddziaływania.

czytaj więcej
Soundbary – dla kogo, za ile, funkcje
Soundbar – element twojego domowego kina

czytaj więcej

REKLAMA

ZAPROSZENIA


Uniwersytet Trzeciego Wieku
 Aerobik, język angielski, język niemiecki, Nordic Walking, zajęcia ruchowe, basen i inne zajęcia. Szczegóły znajdą Państwo w COEK Studio mieszczącym…

Reklama

Reklama

kalendarz imprez


<< 22 listopada 2018 >>

Nd Pn Wt Śr Cz Pt Sb
01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Reklama

sonda

Odwiedziłem już restaurację McDonald's w Ciechanowie
TAK
NIE
Nie chodzę do takich restauracji

reklama


KONTAKT:

Telefon:
736 223 031
email: redakcja@ciechanowonline.pl